blandning av LCHF & GI

den här lathunden fann jag i en grymt bra blogg som jag brukar läsa. hon skriver sååå bra, har gjort en livs förändring & visar prov på inspirerande matlagning! denna lathund skulle jag vilja säga känns sund & inte extrem. det gillar jag!

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098


Toppen:
Allt med högt proteininnehåll tex: Kött, fågel, fisk, skaldjur, ägg, keso.
Smör
Alla ovan jordväxande grönsaker tex: Alla sorters sallad, broccoli, blomkål, linser, aubergine, squash, soyabönor, paprika, gurka, brytbönor, haricote verts.
Råa morötter (Råa morötter har lågt gi, kokta är de betydligt sämre.)
Avokado Svamp. Citron, vinäger, lök, vitlök.


Ok, ät men håll dig till måttliga mängder:
Mejeriprodukter, bönor, nötter, quinoa, korv, bönor av olika slag. (Blötlägg dem helst själv.)


Ät ibland eller i små portioner:
Fullkornsprodukter av spannmål, såsom fullkornspasta, råris, uppkokt och kyld potatis, bröd gjort på surdeg med hög andel hela korn, frukt, majs, rotfrukter, juice, mörk choklad över 70% kakao, sushi, torrt vin.


Låt bli helt:
Alla sockerarter, godis, kakor, vitt bröd, vanlig pasta, potatismos, jasminris, öl, couscous, cornflakes, riskakor, knäckebröd, popcorn, risnudlar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91