är du beredd att rädda liv för några kronor extra?

jag läste precis en artikel som en vän till mej skrivit.. en artikel eller en argumentation kring varför vi skall välja rättvisemärkta varor i butiken. jag försöker handla ekologiskt & rättvisemärkt så ofta jag kan, men tänker helt klart försöka ännu lite mer. jag är beredd att lägga några kronor extra för att rädda små barns liv, eller för att motstå endel orättvisa & diskriminering i världen. jag är beredd att göra skillnad, är du? läs artikeln nedan!




Välj Rättvisemärkt

Lilla Lensa har nu kommit upp i åldern 7år och är redo att börja försörja familjen. Hon bor i de bördiga bergssluttningarna i byn Nekemte i östra Etiopien, och där finns det stora fält som hon kan jobba på och bidra till familjens inkomst. Hennes första jobb blir att bära pinnar och hjälpa till med dylikt mellan de olika fälten. Jag åkte förbi Lensa när jag var på genomresa i byn Nekemte, först såg jag inte att hon var där, all last hon bar på täckte nästan upp hela henne. Skulle du sätta in ditt barn i arbetslivet när det når åldern 7?

”Ta ett steg för att förbättra världen, köp mer rättvisemärkt!”

Rättvisemärkt ger en väg för humanare arbetsmöjligheter och hindrar att arbetsgivare utnyttjar anställa för att kunna pressa ner priser så att vi kan köpa massa billig mat. Argumentationen Vad är det så som bidrar till att vi kan köpa mat från alla världens hörn för en droppe i havet? Jo, odlare och anställda får inga bra ekonomiska villkor, de använder barnarbete och diskriminering, det finns inga demokratiska rättigheter och de tar ingen hänsyn till att miljö och ekologisk produktion främjas. Här kan Vi göra skillnad, Vi kan göra skillnad. Den skillnad du gör är att motverka detta: Varje dag handlas stora mängder varor som producerats i världens utvecklingsländer, under bedrövliga arbets- och levnadsvillkor och ibland även med barnarbete eller slavliknande förhållanden som följd. Det är inte acceptabelt att människor far illa för att vi ska kunna köpa mat, dryck och andra produkter så billigt som möjligt. Det får inte vara en konkurrensfördel att kränka mänskliga rättigheter. Vad är då en rättvis handel? Vad är rättvisemärkt? Och varför är det bra att köpa rättvisemärkt? Genom att främja en handel där människan och lokalsamhällets utveckling sätts i centrum kan fattigdom och social utslagning undvikas. Rättvis handel är inte bistånd - det är ett handelssamarbete mellan producenter, importörer, butiker och konsumenter, som präglas av öppenhet, ömsesidighet och respekt för alla parter. Men rättvisemärkt är ju så dyrt att köpa tänker du säkert och det är svårt att hitta, jag pallar inte… Det är så många tänker i dag, inklusive jag själv ibland. Någonstans måste vi börja, vi måste ge upp något för att göra en skillnad. Det som händer långt där borta är det så lätt att koppla bort, så lätt att sopa under bordet. Men snälla gör inte det. Bli påverkad när du hör om lilla Lensa som redan vid 7års ålder tvingas in i arbete, låt Lesa få vara barn. Vi kan göra en skillnad!

Sedan rättvisemärkningar kom har det skett förändring, folk har fått bättre arbetsvillkor och de tjänar bättre så att de kan ha mat på bordet. Det handlar inte bara om vad jag kan göra, det handlar om vad vi alla kan göra tillsammans, många bäckar små… Lensa är nu 10 år och har tack vare att hennes mamma har fått jobb på en rättvisemärkt kaffe odling fått börja i skolan istället för att arbeta… Saker och ting kan förbättras och vi kan få vara en del i ledet. Tyvärr är jag nästan helt säker på att när ni vaknar i morgon kommer ni att ha glömt vad jag nu har gått igenom, men kanske två eller tre av er kommer att nästa gång ni handlar stå i valet om att köpa rättvisemärkt eller inte, det ser jag i alla fall som ett stort steg framåt. Kanske du väljer att köpa den rättvisemärkta varan. Kanske väljer Du att göra skillnad.

Källa: www.rattvisemarkt.com


Bild & text: Linn Axelstjerna [grymt jobbat!]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91