helgens vintips!

sauvignon blanc

en grön druva av arten Vitis vinifera som är släkt med de blå cabernetdruvorna. den odlas i nästan alla vinregioner och är troligen den mest populära gröna druvan efter chardonnay. doften påminner om svartvinbärsblad och nässlor eller om grön, knappt mogen frukt, som äpple och krusbär. i smaken finns samma aromer, tillsammans med en tydlig fruktsyra. Viner av sauvignon blanc är nästan alltid torra, & friska & fruktiga. druvans ursprung är loiredalen i frankrike, men länder som chile, sydafrika & nya zeeland har på senare tid producerat mer & mer av den.

personligen är jag alldeles förälskad i denna druva & tycker att smakerna den utbringar riktigt gifter sej i munnen. mitt absolut favoritland när det gäller sauvignon blanc är nya zeeland.. än så länge.. frankrike ligger hack i häl! i dagens tips har jag dock med tre viner från enbart nya zeeland. stoneleigh, vicar's choice & ett jag inte ännu testat men som är från samma producent som vicar's choice (saint clair); pioneer block 3.

 

 

1. stoneleigh sauvignon blanc. helt fantastisk till skaldjur, frisk & fruktig.. tydlig smak av krusbär, nässlor & lime. (99 kronor)

2. saint clair pioneer block 3. ännu inte testat! (129 kronor)

3. saint clair vicar's choice. smak av passionsfrukt, svartvinsbärsblad & lime, passar perfekt till getost! (87 kronor)

väl smakat!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91