smaskig fakta

en härlig kyckling-gryta me inspiration från thailand

idag lagade jag som sagt en oerhört god gryta till lunch. en gryta gjord på bland annat kyckling, chili, färsk ananas & vitlök. denna går alldeles utmärkt att servera till exempelvis pasta, ris, quinoa eller lnågot gott bröd. idag har jag använt mej av en matlagningsgrädde när jag gjort grytan, men ett annat alternativ till detta kan vara kokosmjölk eller också ingenting flytande över huvud taget, det man kan göra i sådana fall är att ha lite soya vid sidan om. här kommer reeptet & som ni kanske redan vet tar jag inga egentliga mått, utan går mest på känn. gör det ni me, smaka av!

kycklingfile
färsk ananas
kidneybönor
vitlök
röd chili
laga lätt extra 4%
olivolja
salt
peppar
pasta/ris/bröd
ev. någon ört för garnering

jag skulle kunna tänka mej att paprika & gul lök hade passa oerhört bra i den här grytan också. någonting annat som hade satt en extra lite swing på grytan & gjort den lite mer festlig hade varit cashew-nötter. riktigt smaskigt tillsammans me kyckling & färsk ananas. men eh, improvisera! titta vad ni har i hyllorna, i skafferiet & i kylen. jag tycker det är skoj att sätta min egen prägel på det jag lagar.

smaklig måltid

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91