fängelsefrukost

jag sitter & äter knäckebröd & dricker vatten till. nu vet inte jag hur det är på fängelserna idag, men jag antar att det inte är så att det är det enda de får att äta där.. man trodde ju det när man var liten! :) jag har dock lyxat till det med att ha smör på, riktigt smör & det är goooottt! oooh, vet ni.. i morse när jag vaknade av mitt brummande kylskåp fick jag nog. jag gick ner till vaktmästaren, som förvisso inte var där vid den tidpunkten, gick upp till lägenheten igen & använde all min kraft & kroppsmassa & knuffade på kylskåpet stenhårt. nu låter det inte så mycker längre, men det sätter väl igång så fort jag börjar plugga & på tal om det.. så är det dags att sätta igång..

EPOC står för excess post-exercise oxygen consumption och är det syre som kroppen förbrukar efter ett träningspass för att återställa sig till det tillstånd kroppen var före träning. Återställningen innebär bland annat återinlagring av energi, återställa hormonbalansen, celluppbyggnad och reparation av muskler. I samband med den ökade syreförbrukningen som krävs för att återställa kroppen till ett vilande tillstånd krävs energi. Det är den ökade energiförbrukningen efter träningspasset som kallas efterförbränning. EPOC och efterförbränning har relationen att syreförbrukningen kan omräknas till kaloriförbrukning

mer om det kan ni läsa
här!

nytta me nöje! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91